"SIC ITUR AD DEUM" opera w 3 aktach
- Szczegóły
- Odsłony: 13035
premiera
4 listopada (sobota) 2017 r., godz. 18.00
Centrum Św. Jana w Gdańsku
Gdańsk, ul. Świętojańska 50
Beata Wróblewska
muzyka
Dariusz S. Wójcik
libretto
na podstawie średniowiecznych żywotów Św. Wojciecha
autorstwa Jana Kanapariusza i Brunona z Kwerfurtu
w przekładzie Kazimierza Abgarowicza
BILETY W CENIE
*sektor I (rząd V-XVI): 40 zł.
*sektor II (rząd XVII-XXIII): 30 zł.
*sektor III (rząd XXIV-XXXI): 20 zł. (bilet zbiorowy od 10 os.)
do nabycia na miejscu na 2 godziny przed spektaklem
REZERWACJA BILETÓW
tel. 600 290 214
OBSADA:
Wojciech Sławnikowic
biskup Pragi
Dariusz S. Wójcik
bas
Sławnik
głowa rodu Sławnikowiców, książę Libic, ojciec Wojciecha
Strzeżysława
księżna libicka, żona Sławnika, matka Wojciecha
Magdalena Witczak
sopran
Dytmar
biskup Pragi
Piotr Macalak
bas
Wielich
doradca Wojciecha w Pradze
Jacek Szymański
Bolesław II Pobożny
książę czeski
Sasza Reznikow
Cudzołożnica
kobieta możnego rodu
Barbara Lewicka
sopran
Willigis
arcybiskup moguncki
Otton II
cesarz niemiecki
Teofano
cesarzowa, żona Ottona II
Magdalena Witczak
Otton (dziecko)
przyszły cesarz Otton III - syn Ottona II
Kajetan Macalak
Jan XV
papież
Sasza Reznikow
Grzegorz V
papież
Piotr Macalak
bas
Nil
asceta grecki - bazylianin
Jacek Szymański
tenor
Leon
opat klasztoru benedyktyńskiego na Awentynie
Aleksander Kopecki
Otton III
cesarz niemiecki – syn Ottona II
Filip Łach
Bolesław
książę Polan (od XIII w. zwany Chrobrym)
Grzegorz Piotr Kołodziej
baryton
Gaudenty
przyrodni brat Wojciecha, zakonnik benedyktyński
Jacek Szymański
tenor
Bogusza
zakonnik benedyktyński
Andrzej Śledź
baryton
Wiwana
wdowa
Alicja Rumianowska
mezzosopran
Sicco
pruski kapłan
Aleksander Kopecki
Kronikarz:
Andrzej Śledź
oraz
Jan Kanapariusz, zakonnicy, posłaniec, halabardnik, książę pruski, wojowie, lud czeski, Gdańszczanie i Prusowie
(studenci II roku Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni)
REALIZATORZY:
dyrygent i kierownictwo muzyczne
Piotr Staniszewski
reżyseria i inscenizacja
Marek Richter
asystent reżysera
Dariusz S. Wójcik
w 1997 r. otrzymał Medal i Dyplom 1000-lecia Miasta Gdańska
za pomysł, scenariusz i reżyserię opery „Sic itur ad Deum” oraz za kreowanie roli św. Wojciecha.
choreografia
Jarosław Rzepiak
korepetytor solistów
Anna Mikolon
koncertmistrz orkiestery
Natalia Walewska
wizualizacje
Łukasz Czerwiński
projekt wykonanie kostiumów
Maria Kaczyńska
W spektaklu wykorzystano fragmenty filmu „Drzwi Gnieźnieńskie”
wg scenariusza Wojciecha Kalwata prezentujące animację Drzwi Św. Wojciecha
(projekt Fundacji Świętokrzyskiej Góry Historii)
Autorzy animacji: Piotr Janowczyk i Magdalena Gajewska.
Dramat muzyczny w 3 aktach pod tytułem „Sic itura ad Deum” osadzony jest w realiach historycznych X weku.
Ukazuje postaci żyjące w tych czasach w Europie, które miały znaczący wpływ na kształtowanie się stosunków społecznych, politycznych i religijnych.
Poprzez wprowadzenie scen rodzajowych (życie miasta, handel niewolnikami, turnieje rycerskie, chrzest Gdańszczan i Prusów etc) przedstawia obyczajowość tamtych czasów. Postacie historyczne występujące w sztuce to: Papież Jan XV i Grzegorz V; dynastia Ottonów (Otton I, II i III) panująca w cesarstwie niemiecko-rzymskim; dynastia Przemyślidów (Bolesław II) panująca w Czechach; dynastia Piastów (Bolesław Chrobry) panująca w Polsce i św. Wojciech, którego historia życia przedstawiona jest w porządku chronologicznym: od narodzin, po wykupienie Jego ciała przez Bolesława Chrobrego.
Postać św. Wojciecha – głównego bohatera, człowieka szukającego swojego miejsca, wyrastającego ponad przeciętność
i wyprzedzającego własną epokę, tworzy oś dramaturgiczną sztuki. Szukanie przez św. Wojciecha dróg do porozumienia między skłóconymi narodami zamieszkującymi ówczesną, środkowo-wschodnią Europę jest celowo uwypuklona ze względu na aktualność problemu, który dziś określa się mianem „Przymierza”.
Merytoryczna wartość sztuki wyrażona w słowie (dialogi) ma charakter uniwersalny, czyli ponadczasowy (np. konflikt władzy świeckiej i kościelnej, potrzeba ewangelizacji w zakresie poszerzenia duchowości człowieka oraz ekumenizm).
Dariusz S. Wójcik scenariusz sztuki oparł na dwóch źródłach historycznych, jakimi są „żywoty” Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusa i Brunona z Kwerfurtu oraz na faktach historycznych dotyczących realiów tamtej epoki, powiązań dynastycznych Piastów, Ottonów, czy wreszcie koligacji rodzinnych samego św. Wojciecha.
Libretto otrzymało bardzo pochlebne recenzje dwóch znanych i cenionych historyków gdańskich.
Prof. Jerzy Sampokreślił sztukę „Sic itur ad Deum” jako …ogromnie ambitne, wartościowe przetworzenie „Żywotów” Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusz i Brunona z Kwerfurtu. Sztuka posiada walory rzetelne w sensie warsztatowym napisanego widowiska, niebagatelny ładunek wartości poznawczych...Sztuka jest głęboką refleksją nad gorliwoścą wiary, pokory, ceny poświęcenia się idei chrystianizacji, wreszcie nad sensem życia i śmierci…
Natomiast prof. Andrzej Januszajtis napisał …Interesująca forma, dramatyczna treść i ponadczasowa aktualność – to wystarczające powody, by udzielić daleko idącej pomocy w wystawieniu tej sztuki…
W warstwie brzmieniowej (muzyka) współczesność zderza się z chorałem gregoriańskim. Scenografia osadzona w realiach średniowiecza, poza warstwą poznawczą ma również uświadomić widzowi bogactwo środowiska naturalnego owych czasów.
Obsadę stanowi dziesięcioosobowy zespół solistów (śpiewaków, aktorów, tancerzy) odtwarzających kilkanaście postaci, statyści oraz orkiestra kameralna
PATRONAT HONOROWY:
JE Ks. Abp Sławoj Leszek Głódź
METROPOLITA GDAŃSKI
ZŁOTY SPONSOR TEATRU OTWARTEGO
Grupa Energa
www.energa.pl
MECENAT
Sfinansowano ze środków Fundacji PZU
www.fundacjapzu.pl
Fundacja im. Franciszka Stefczyka
www.kasastefczyka.pl
ARGO S.A.
SPONSOR
PHU Kurpiewski
www.phukurpiewski.pl
ZAKŁADY PRZETWÓRSTWA MIĘSNEGO
WOJCIECH ZIELIŃSKI I SPÓŁKA, Sp.j.
www.zielinscy.pl