Medea Berianidze
- Szczegóły
- Odsłony: 13601
pianistka
Urodzona i wychowana w Tbilisi (Gruzja). Grę na fortepianie rozpoczęła w wieku 8 lat. Ukończyła Liceum Muzyczne i Państwowe Konserwatorium w Tbilisi. Jako solistka-pianistka doskonaliła się pod kierunkiem prof.prof.: C. Kargareteli i E. Rusjszwili, natomiast z zakresu akompaniamentu-kameralistki u prof.prof.: I. Glebowa, N. Łaperaszwili i G. Toroszelidze. Jej wrodzone zdolności pianisty-akompaniatora nie uszyły uwadze pedagogów uczelni. Jeszcze w okresie studiów angażowana była przez Konserwatorium do roli akompaniatorki przy egzaminach wstępnych kandydatów na wyższe studia muzyczne.
Po ukończeniu studiów, w dowód uznania jej talentu, uczelnia rekomenduje artystkę, a Ministerstwo Kultury Gruzji kieruje ją na staż podyplomowy, który odbywa w Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego na katedrze Nauki Akompaniamentu pod kierownictwem pianisty i akompaniatora prof. E. Szenderowicza, który koncertował z najwybitniejszymi śpiewakami ZSSR. Moskiewskie środowisko muzyczne szybko rozpoznaje w niej ponadprzeciętne zdolności. Medea Berianidze kontaktuje się i nawiązuje współpracę z głównym akompaniatorem Teatru Wielkiego L. Mogilewską. Z zamiłowania akompaniatorka pragnie pogłębić swoją wiedzę z zakresu wokalistyki. Uczęszcza na zajęcia wybitnych profesorów wokalistyki: Z. Sotkiława i E. Nesterenko. Po powrocie do Tbilisi podejmuje pracę w Gruzińskiej Filharmonii jako solistka i akompaniatorka oraz nawiązuje stałą współpracę z Teatrem Opery i Baletu współtworząc programy i koncerty muzyczne. W latach 1980-1992 koncertowała w wielu miastach byłego ZSSR, m. in. w: Moskwie, Kijowie, Rydze, Wilnie, Baku, Kutajsi, Batumi, Suchumi, Tbilisi. W roku 1985 za pracę na rzecz kultury i sztuki otrzymuje Dyplom Ministra Kultury Gruzji.
Wojna domowa w Gruzji wpływa na jej decyzję o wyjeździe z kraju. W 1993 roku przyjeżdża do Polski i podejmuje pracę w ówczesnej Wyższej Szkole Pedagogicznej (aktualnie Akademia Pomorska) w Słupsku jako wykładowca oraz w Państwowej Szkole Muzycznej jako nauczyciel przedmiotu fortepian. Od 1993 r. aktywnie uczestniczy w koncertach kameralnych akompaniując wybitnym solistami – śpiewakom i instrumentalistom polskich i zagranicznych scen operowych i filharmonicznych. Od tego samego roku współpracuje jako solistka pianistka z Filharmonią Słupską i Koszalińską.
W roku 1993 r. wraz z orkiestrą gra potrójny koncert i Fantazję L. van Beethovena, podwójny koncert W.A. Mozarta oraz Koncert G. Anthiela pod dyrekcją Josepha Hertera (USA).
W koncertach Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku wykonuje główne partie fortepianowe.
Jako solistka i akompaniatorka uczestniczyła w Jubileuszu prof. H. Stillera oraz Jubileusz XXX lecia WSP w Słupsku. Od lat wykonuje koncerty monograficzny poświęcone twórczości F. Schuberta. Z wielkim powodzeniem prezentuje koncerty gruzińskiej muzyki fortepianowej.
Nagrywa audycje radiowe dla dzieci i młodzieży
W 1997 r. w Stuttgarcie, na Uniwersytecie Hohenheim wykonała utwory F. Schubert i F. Chopina.
W 1998 r. w Słupsku z niemieckim dyrygentem i pianistą Walterem Pfohlem zagrała utwory M. Moszkowskiego i W. Gawrilina na 4 ręce.
W 2000 roku na Międzynarodowym Konkursie Wokalistów w Mediolanie, akompaniuje polskiemu tenorowi Opery Narodowej Tomaszowi Krzysicy. Udział w Konkursie kończy się wielkim sukcesem, zajmuje on bowiem I miejsce i jak powiada laureat – "Moja pianistka ma w nim swój wielki udział".
Od wieli lat Medea Berianidze sprawuje funkcję, akompaniator i konsultanta muzycznego męskiego chóru Syntagma. Na cyklicznych koncertach PAP ART w Słupsku występuje w podwójnej roli, solistki i akompaniatorki. Znana na Pomorzu popularyzatorka gruzińskiej muzyki fortepianowej i chóralnej. Za swoją pracę sceniczną i pedagogiczną otrzymała Nagrodę i Medal Prezydenta Miasta Słupska.