Kalendarz wydarzeń

 ◄◄ 
 ◄ 
 ►► 
 ► 
sierpień 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

"Bialystok majn hajm"

Współpraca


SPOSOR ROKU JUBILEUSZOWEGO
 
Energa SA znak inwersyjny-01
 
MECENAT ROKU JUBILEUSZOWEGO

 logo fundacja stefczyka full 01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NOWE Logo miasta Gdansk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sopot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
woj pomorskie
 
 
PATRONI MEDIALNI ROKU JUBILEUSZOWEGO
logo rgb Patron medialny Roku Jubileuszowego  
 SZ logoo  
 
 
WSPÓŁPRACA REDAKCYJNA ROKU JUBILEUSZOWEGO
 

RMF-Classic-logo-bordo dopisać współpraca redakcyjna

 

 

PARTNER ROKU JUBILEUSZOWEGO

01 logo tskz podstawowe

"SIC ITUR AD DEUM" opera w 3 aktach

 

BANNER Sic itur ad deum

 

 

 

 

 

 

premiera

4 listopada (sobota) 2017 r., godz. 18.00
Centrum Św. Jana w Gdańsku

Gdańsk, ul. Świętojańska 50

 

 


Beata Wróblewska

muzyka

 

 

Dariusz S. Wójcik

libretto

na podstawie średniowiecznych żywotów Św. Wojciecha
autorstwa Jana Kanapariusza i Brunona z Kwerfurtu
w przekładzie Kazimierza Abgarowicza

 

 

 

BILETY W CENIE

 

 

*sektor I (rząd V-XVI): 40 zł.
*sektor II (rząd XVII-XXIII): 30 zł.

 

*sektor III (rząd XXIV-XXXI): 20 zł. (bilet zbiorowy od 10 os.)

 

do nabycia na miejscu na 2 godziny przed spektaklem

 


REZERWACJA BILETÓW

tel. 600 290 214

 

 

 

 

OBSADA:

 

 

Wojciech Sławnikowic
biskup Pragi

Dariusz S. Wójcik
bas 

 

 

 

Sławnik
głowa rodu Sławnikowiców, książę Libic, ojciec Wojciecha


Strzeżysława
księżna libicka, żona Sławnika, matka Wojciecha

Magdalena Witczak
sopran

 

Dytmar
biskup Pragi

Piotr Macalak
bas

Wielich
doradca Wojciecha w Pradze

Jacek Szymański

Bolesław II Pobożny
książę czeski

Sasza Reznikow

Cudzołożnica
kobieta możnego rodu

Barbara Lewicka
sopran

Willigis
arcybiskup moguncki

Otton II
cesarz niemiecki

 

Teofano
cesarzowa, żona Ottona II

Magdalena Witczak

Otton (dziecko)
przyszły cesarz Otton III - syn Ottona II
Kajetan Macalak

 

Jan XV
papież
Sasza Reznikow

Grzegorz V
papież

Piotr Macalak
bas

Nil
asceta grecki - bazylianin

Jacek Szymański
tenor

 

Leon
opat klasztoru benedyktyńskiego na Awentynie

Aleksander Kopecki

 

 

Otton III
cesarz niemiecki – syn Ottona II

 

Filip Łach

 

 

 

Bolesław
książę Polan (od XIII w. zwany Chrobrym)

Grzegorz Piotr Kołodziej
baryton

Gaudenty
przyrodni brat Wojciecha, zakonnik benedyktyński

Jacek Szymański
tenor

Bogusza
zakonnik benedyktyński

 

Andrzej Śledź

baryton

Wiwana
wdowa

Alicja Rumianowska
mezzosopran
 

Sicco
pruski kapłan

Aleksander Kopecki

 

 

Kronikarz:

 

Andrzej Śledź

 

 

oraz
Jan Kanapariusz, zakonnicy, posłaniec, halabardnik, książę pruski, wojowie, lud czeski, Gdańszczanie i Prusowie
(studenci II roku Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni)

 

 

 

REALIZATORZY:

 

 

dyrygent i kierownictwo muzyczne
Piotr Staniszewski

 

 

reżyseria i inscenizacja
Marek Richter

 

 

asystent reżysera
Dariusz S. Wójcik

w 1997 r. otrzymał Medal i Dyplom 1000-lecia Miasta Gdańska

za pomysł, scenariusz i reżyserię opery „Sic itur ad Deum” oraz za kreowanie roli św. Wojciecha.

 

 

choreografia
Jarosław Rzepiak

 

korepetytor solistów
Anna Mikolon

 

koncertmistrz orkiestery
Natalia Walewska

wizualizacje
Łukasz Czerwiński

 

projekt wykonanie kostiumów

Maria Kaczyńska

 

 W spektaklu wykorzystano fragmenty filmu „Drzwi Gnieźnieńskie” 
wg scenariusza Wojciecha Kalwata prezentujące animację Drzwi Św. Wojciecha
(projekt Fundacji Świętokrzyskiej Góry Historii)
Autorzy animacji: Piotr Janowczyk i Magdalena Gajewska.

 

 

Dramat muzyczny w 3 aktach pod tytułem „Sic itura ad Deum” osadzony jest w realiach historycznych X weku.
Ukazuje postaci żyjące w tych czasach w Europie, które miały znaczący wpływ na kształtowanie się stosunków społecznych, politycznych i religijnych.
Poprzez wprowadzenie scen rodzajowych (życie miasta, handel niewolnikami, turnieje rycerskie, chrzest Gdańszczan i Prusów etc) przedstawia  obyczajowość tamtych czasów. Postacie historyczne występujące w sztuce to: Papież Jan XV i Grzegorz V; dynastia Ottonów (Otton I, II i III) panująca w cesarstwie niemiecko-rzymskim; dynastia Przemyślidów (Bolesław II) panująca w Czechach; dynastia Piastów (Bolesław Chrobry) panująca w Polsce i św. Wojciech, którego historia życia przedstawiona jest w porządku chronologicznym: od narodzin, po wykupienie Jego ciała przez Bolesława Chrobrego.

Postać św. Wojciecha – głównego bohatera, człowieka szukającego swojego miejsca, wyrastającego ponad przeciętność
i wyprzedzającego własną epokę, tworzy oś dramaturgiczną sztuki. Szukanie przez św. Wojciecha dróg do porozumienia między skłóconymi narodami zamieszkującymi ówczesną, środkowo-wschodnią Europę jest celowo uwypuklona ze względu na aktualność problemu, który dziś określa się mianem „Przymierza”.

Merytoryczna wartość sztuki wyrażona w słowie (dialogi) ma charakter uniwersalny, czyli ponadczasowy (np. konflikt władzy świeckiej i kościelnej, potrzeba ewangelizacji w zakresie poszerzenia duchowości człowieka oraz ekumenizm).

Dariusz S. Wójcik scenariusz sztuki oparł na dwóch źródłach historycznych, jakimi są „żywoty” Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusa i Brunona z Kwerfurtu oraz na faktach historycznych dotyczących realiów tamtej epoki, powiązań dynastycznych Piastów, Ottonów, czy wreszcie koligacji rodzinnych samego św. Wojciecha.

Libretto otrzymało bardzo pochlebne recenzje dwóch znanych i cenionych historyków gdańskich.

                              

Prof. Jerzy Sampokreślił sztukę „Sic itur ad Deum” jako …ogromnie ambitne, wartościowe przetworzenie „Żywotów” Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusz i Brunona z Kwerfurtu. Sztuka posiada walory rzetelne w sensie warsztatowym napisanego widowiska, niebagatelny ładunek wartości poznawczych...Sztuka jest głęboką refleksją nad gorliwoścą wiary, pokory, ceny poświęcenia się idei chrystianizacji, wreszcie nad sensem życia i śmierci…

 

Natomiast prof. Andrzej Januszajtis napisał …Interesująca forma, dramatyczna treść i ponadczasowa aktualność – to wystarczające powody, by udzielić daleko idącej pomocy w wystawieniu tej sztuki…

W warstwie brzmieniowej (muzyka) współczesność zderza się z chorałem gregoriańskim. Scenografia osadzona w realiach średniowiecza, poza warstwą poznawczą ma również uświadomić widzowi bogactwo środowiska naturalnego owych czasów.

Obsadę stanowi dziesięcioosobowy zespół solistów (śpiewaków, aktorów, tancerzy) odtwarzających kilkanaście postaci, statyści oraz orkiestra kameralna

 

 

 

 PATRONAT HONOROWY:

JE Ks. Abp Sławoj Leszek Głódź
METROPOLITA GDAŃSKI

 


ZŁOTY SPONSOR TEATRU OTWARTEGO 
Grupa Energa
www.energa.pl

 


MECENAT
Sfinansowano ze środków Fundacji PZU
www.fundacjapzu.pl


Fundacja im. Franciszka Stefczyka
www.kasastefczyka.pl

 

 

ARGO S.A.

www.argo.pl 

 

                                                                        

SPONSOR

PHU Kurpiewski
www.phukurpiewski.pl

                                                  

 

  ZAKŁADY PRZETWÓRSTWA MIĘSNEGO
WOJCIECH ZIELIŃSKI I SPÓŁKA, Sp.j.

www.zielinscy.pl

 

 

    folder A5. Page 16

 

 

 

Poleć